Over ons
De 120-jarige geschiedenis van Middelkoop Beverwijk begint op 1 april 1904. Vanuit zijn huis aan de Koningstraat in Beverwijk begint Jan Middelkoop als vervoerder. Dat gaat dan nog met paard en wagen. Van Haarlem tot Alkmaar bezorgt Middelkoop vrachtjes variërend van heerlijk ruikende bloembollen en gladiolen tot stinkende huiden van het slachthuis. Van paarden naar T-FordsWanneer zoon Jan in de jaren ’20 in de zaak komt, worden de paarden ingeruild voor T-Fords. Vanaf dan worden de goederen met vrachtauto’s opgehaald en vervoerd naar grossiers en winkels in Beverwijk, Wijk aan Zee, Alkmaar en later vooral Haarlem. Het bedrijf groeit jaren achtereen gestaag. Echter, kort voor de Tweede Wereldoorlog begint breekt een zeer moeilijke periode aan. In 1939 overlijdt oprichter Jan Middelkoop en een jaar later ook zijn zoon Jan. Het is een zware klap voor de familie en het bedrijf. De achttienjarige dochter Roel, de derde generatie alweer, is echter vastbesloten om het familiebedrijf voort te zetten. Met veel kunst- en vliegwerk loodst zij, samen met haar moeder en jongere broer Henk het bedrijf de oorlog door. |
Expansie tijdens de wederopbouw
Als de oorlog is afgelopen moet het bedrijf weer vanaf de grond worden opgebouwd. De eerste jaren nog doen Roel en Henk Middelkoop dit samen. In 1954 treedt Jaap Kiebert in dienst. Hij brengt ervaring in de transportwereld mee en trouwt in datzelfde jaar met Roel Middelkoop. De wederopbouw van Nederland is ook voor Middelkoop een periode van groei en bloei. Het bedrijf investeert doorlopend in uitbreiding en vernieuwing van de vrachtwagenvloot met combi’s, trekkers en opleggers. In het begin van de jaren ’60 begint Middelkoop met het verzorgen van internationale transporten.
Vestiging in Roermond
Klantentrouw en service zijn twee heel belangrijke kenmerken van het bedrijf. Dat blijkt wel als Middelkoop eind jaren zestig een vestiging opent in Roermond, speciaal om de vaste klant (voorheen Pelt en hooikaas) nu de Rockwool te kunnen blijven bedienen. Deze fabrikant van steenwol verhuist dan namelijk van Beverwijk naar Limburg. De Roermondse vestiging van Middelkoop legt zich aanvankelijk toe op het vervoer van steenwolproducten met opleggers en later met wissellaadbakken. Jaap Kiebert ijvert hier door uitbreiding van de producten en diensten voor toename van het aantal klanten. Zo blijft het bedrijf door de jaren ’70 en ’80 heen groeien, niet alleen in aantal klanten maar eveneens in dienstverlening en verzorgingsgebied.
In 1984 treedt met Yvon Blauwen-Kiebert de vierde generatie toe tot het familiebedrijf. Een jaar later komt ook haar man Hans Blauwen bij Middelkoop werken. Tien jaar later – mevrouw Middelkoop is dan 70 en de heer Kiebert 65 – neemt de vierde generatie de leiding van het bedrijf over. In het begin van de jaren ’90 wordt het pand aan de Koningstraat, in het centrum van Beverwijk, verruild voor een veel grotere behuizing aan de Industrieweg. Een noodzakelijke verhuizing, niet alleen vanwege de gemeentelijke plannen voor stadsvernieuwing, maar vooral vanwege de krachtige ontwikkeling van Middelkoop.
Omslag naar logistieke diensten
De komst van Yvon en Hans Blauwen betekent immers een omslag in de strategie van Middelkoop. Het bedrijf ontwikkelt zich van een betrouwbare transportonderneming tot een volwaardige partner op het gebied van wegtransport, op- en overslag van goederen en de hierbij behorende logistieke dienstverlening en administratieve ondersteuning.
Door de toename van het aantal klanten en de ruimte die voor de logistieke dienstverlening nodig is, groeit Middelkoop al snel uit het pand aan de Industrieweg. Ook de bereikbaarheid van deze locatie laat te wensen over. In januari 1998 betrekt het bedrijf dan ook een nieuwe behuizing aan de Lijndenweg, het eerste gebouw in de geschiedenis van Middelkoop dat speciaal voor het bedrijf wordt gebouwd. Met een oppervlakte van 4000 m2 en een buitenterrein van 3000 m2 is met name veel ruimte voor de opslag van goederen gerealiseerd. Maar ook is gekozen voor een locatie dicht bij de belangrijkste uitvalswegen, die aansluiten op het landelijke en Europese wegennet, waardoor de bereikbaarheid aanzienlijk is verbeterd.